Per iniciar l’assignatura de Innovació didàctica amb l´ús
de les TIC, hem parlat de la competència digital docent (CDD).
S’entén per Competència Digital Docent la
capacitat que tenen els docents d’aplicar i transferir tots els seus
coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a
l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la
seva praxi professional per tal de:
- Facilitar l’aprenentatge dels alumnes i l’adquisició de la competència digital d’aquest col·lectiu
- Dur a terme processos de millora i innovació a l’ensenyament d’acord amb les necessitats de l’era digital.
- Contribuir al seu desenvolupament professional d’acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.
La competència digital docent fa referència a les
habilitats de caire didàctic i metodològic (CDM) i a la competència TIC
referida a l’ús instrumental de les tecnologies (CDI). Per tant, podem definir
la CDD com a la suma de CDM+CDI.
Per això, defenso que el professorat ha de conèixer i fer ús dels recursos, materials i entorns digitals que permetin l’aplicació de les TAC en la seva tasca docent, així com detectar les necessitats de formació per fer-ne l’us de forma competent.
Tanmateix, el treball en xarxa del professorat és fonamental per a una aplicació coordinada de les TAC en els centres educatius així com per aconseguir un intercanvi d’experiències i augmentar el treball en xarxa i fomentar la bona utilització dels recursos digitals.
Per això, defenso que el professorat ha de conèixer i fer ús dels recursos, materials i entorns digitals que permetin l’aplicació de les TAC en la seva tasca docent, així com detectar les necessitats de formació per fer-ne l’us de forma competent.
Tanmateix, el treball en xarxa del professorat és fonamental per a una aplicació coordinada de les TAC en els centres educatius així com per aconseguir un intercanvi d’experiències i augmentar el treball en xarxa i fomentar la bona utilització dels recursos digitals.
A partir d’aquesta definició, considero que és una
competència fonamental i que tot docent hauria de tenir. Per una banda, per tal
de poder ser un mestre competencial i actualitzat amb l’entorn proper i, per
altra banda, considero que com a docents no hem de deixar de formar-nos per tal
de conèixer les tecnologies digitals que poden anar sortint i extreure’n el
màxim profit per a millorar el procés d’ensenyament aprenentatge.
Per altra banda, cal tenir en compre que la CDD té 5
dimensions:
- Disseny, planificació i implementació didàctica. És a dir, ser capaç de fer unitats didàctiques implementant les Tic.
- Organitzar i gestió d’espais i recursos educatius. Fa referència a nivell de centre, com a claustre s’ha de planificar l’organització de les TIC a nivell de centre.
- Comunicació i col·laboració usant mitjans digitals a diferents nivells.
- Ètica i civisme digital. És a dir, pràctiques segures i saludables.
- Desenvolupament professional. És a dir, l’actualització constant dels nostres coneixements sobre les TIC, formació continuada.
En aquest sentit, penso que hem d’estar actualitzats
digitalment, ja que les tecnologies són cada vegada més presents en la vida i
s’utilitzen més en la quotidianitat dels éssers humans. Per això, hem de tenir
present aquestes dimensions i aplicar-les totes.
És a dir, s’ha de tenir en compte que, tot i tenir
coneixements sobre les habilitats informacionals i tecnològiques, també hem de
conèixer les seves habilitats per desenvolupar noves metodologies de treball a
l’aula.
En conclusió, penso que com
a docents hem de tenir present que cada vegada hi ha més presència de les noves
tecnologies i, per tant, hem de conscienciar-los dels avantatges i l’ús que en
poden fer i, a la vegada, ensenyar als alumnes i advertir-los dels riscos que
també poden tenir.
Tanmateix, considero que la competència digital docent s'ha d'aplicar a nivell d'aula, a nivell de centre i a nivell d'entorn.
Finalment, com a docent, crec que l'objectiu principal és aconseguir que els ciutadans siguin competents en l'àmbit digital, i per això és important que els docents coneguin i dominin les eines tecnològiques. Així doncs, hem de pensar que l'objectiu és que els docents utilitzin les TIC no només de forma instrumental, sinó també com a recurs metodològic. És a dir, a les competències de caire instrumental en TIC, cal afegir-hi les competències metodològiques en l'ús de les TAC, conformant d'aquesta manera la competència digital docent.
Tanmateix, considero que la competència digital docent s'ha d'aplicar a nivell d'aula, a nivell de centre i a nivell d'entorn.
Finalment, com a docent, crec que l'objectiu principal és aconseguir que els ciutadans siguin competents en l'àmbit digital, i per això és important que els docents coneguin i dominin les eines tecnològiques. Així doncs, hem de pensar que l'objectiu és que els docents utilitzin les TIC no només de forma instrumental, sinó també com a recurs metodològic. És a dir, a les competències de caire instrumental en TIC, cal afegir-hi les competències metodològiques en l'ús de les TAC, conformant d'aquesta manera la competència digital docent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada