dissabte, 5 de setembre del 2015

1.2 Planificació de la cerca i estratègies de cerca

Què ens permet fer google?

Ens permet cercar per tipus de contingut. És a dir, ens permet buscar webs, imatges, vídeos, mapes i llibres... Un cop hem cercat, el menú lateral ens permet precisar aquesta cerca. Hem de tenir en compte, que també es pot buscar en blocs, que d’aquesta manera podem cercar informació per usuaris. Els blocs són més reflexius, són més d’opinió. Per tant, si el que es busca és opinió i punts de vista, anirem a buscar informació en aquests.

El twitter també és molt interessant ja que ens permet buscar informació a temps real.
Segons el tipus d’informació que estem buscant, pot ser que ens interessi buscar informació que s’està produint i generant en temps real. L’aplicació per excel·lència és Twitter. També, ens poden ser útil els serveis de premsa i el temps.

Amb els infants, primer de tot els hem d’explicar com funciona la cerca bàsica, és a dir, buscar a partir de les paraules clau (minúscules, sense accents i sense caràcters estranys). A partir d’aquí, els podem introduir i ensenyar la funció de cerca avançada, per tal que puguin buscar informació més precisa i concreta sobre allò que volen cercar.

Google és el cercador més utilitzat i el que té més visites. Però n’hi ha d’altres, com per exemple, el Wolfram Alfha, que és un cercador especialitzat per àmbits temàtics. Aquest cercador permet buscar per temes i, també, per paraules clau. És un servei en línia que respon a les preguntes directament, mitjançant el processament de la resposta extreta d'una base de dades estructurats, en lloc de proporcionar una llista dels documents o pàgines web que podrien contenir la resposta, tal com ho fa Google.
Podem combinar un cercador genèric com Google amb un cercador avançat, com aquest. Tot depenent de la informació que volem buscar i l’edat dels infants.

Coses interessants que hauríem de fer amb els infants a l’aula:
1.       Explicar com funciona el cercador, com se cerca la informació.
2.       Explicar com configurar el navegador amb pàgina d’inici, per tal que ho puguin fer a l’ordinador de casa o de fora l’escola.
3.       Explicar com desar les pàgines que els infants usen habitualment (Favoritos). Ensenyar que cada navegador té una manera determinada de guardar la pàgina web. És una estratègia molt interessant pels nens i nenes. A més, també els podem ensenyar que les darreres actualitzacions dels navegadors ens permeten mostrar les darreres pàgines visitades (si sempre són les mateixes, funcionaran com a favoritos).
4.       Explicar com desar una pàgina web. L’objectiu d’aquesta, és poder consultar aquesta pàgina sense connexió a Internet.

Marcadors socials:
SI jo em guardo les pàgines habituals a favoritos, aquesta informació no deixa d’estar vinculada amb un ordinador concret. Els socials bookmarking, permeten tenir aquesta llista de “favoritos” en qualsevol ordinador, ja que la llista de pàgines desades habituals està guardada en una aplicació d’internet que permet guardar els meus favoritos. És per això, que amb un nom d’usuari, una contrasenya i amb connexió a Internet, puc accedir als meus favoritos des de qualsevol ordinador, tablet, ipad, etc. A més, permet compartir aquesta llista amb altres usuaris. Com per exemple, el Delocious. Per tant, els marcadors socials ens permet guardar i compartir fonts d’informació digitals.

Hem d’ensenyar a buscar a per Internet i hem de fer servir tant els navegadors com els cercadors. A partir d’aquí, buscar les maneres de guardar les pàgines habituals i les consultades més freqüentment. I això a les escola no es fa. Per tant, hem de canviar això.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada