dilluns, 31 d’agost del 2015

3.3 Competència digital docent i Identitat digital

Com a docents, siguem capaços de generar aquesta assignatura d’Entorns Digitals.
Projecte interdepartamental de competència digital docent
Objectius:
  1. Identificar les competències digitals per al professorat no universitari
  2. Establir el marc i el disseny dels mitjans per a l’adquisició i acreditació d’aquestes competències.
*ACTIC: Acreditació en Tic (usuari). Examen que fas com a usuari tic, acreditació per tal de certificar el teu nivell en TIC. Competència instrumental en les TIC. Té 3 nivells (inicial, mig i avançat).
Nivell 1- Bàsic: Domini elemental en l’ús de les TIC. Usuari bàsic d’aquestes tecnologies (conèixer i aplicar).
Nivell 2- Mitjà: Domini efectiu en l’ús de les TIC en relació amb els àmbits generals d’aplicació (actuar amb efectivitat, adaptabilitat i autonomia).
Nivell 3 – Avançat: Domini ampli en l’ús de les TIC (innovar, compartir i donar suport).
La competència digital docent fa referència a les habilitats de caire didàctic i metodològic (CDM) i a la competència TIC referida a l’ús instrumental de les tecnologies (CDI).
CDD= CDM+CDI
  • CDM: Competència Digital Metodològic
Té 5 dimensions:
  1. Disseny, planificació i implementació didàctica. És a dir, ser capaç de fer unitats didàctiques implementant les Tic.
  2. Organitzar i gestió d’espais i recursos educatius. Fa referència a nivell de centre, com a claustre s’ha de planificar l’organització de les TIC a nivell de centre.
  3. Comunicació i col·laboració usant mitjans digitals a diferents nivells.
  4. Ètica i civisme digital. És a dir, pràctiques segures i saludables
  5. Desenvolupament professional. És a dir, l’actualització constant dels nostres coneixements sobre les TIC, formació continuada.
27 descriptors
3 nivells d’aprofundiment
  1. Bàsic (coneix): utilitza les tecnologies digitals de manera puntual en les activitats d’ensenyament-aprenentatge (són els coneixements que tenim quan acabem la carrera).
  2. Intermedi (aplica): incorpora l’ús de les tecnologies digitals de manera integrada a les activitats d’ensenyament-aprenentatge (hauria de tenir tot docent, de qualsevol àrea, i aplicar aquests coneixements).
  3. Avançat (lidera): dissenya i desenvolupa activitats i materials didàctics on els alumnes utilitzen tecnologies digitals amb metodologies que donen resposta a les necessitats de l’era digital (docent que impulsa, dinamitza, lidera, aplica i aquests coneixements)
Projecte interdepartamental. COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT (CDD)
Àrees de la competència digital:
  • Informació
  • Comunicació
  • Creació de contingut
  • Seguretat
  • Resolució de problemes
PICDD: la competència digital docent
ACTIC 2 + CTAC
Identitat digital
És tota aquella informació que publico, més la informació que comparteixo i, alhora, la informació que existeix sobre mi (que potser jo no he publicat, però algú altre pot haver publicat).
Hem de tenir clar i present la identitat digital i, com a docents, hem de mentalitzar els infants del perill que pot tenir i les conseqüències que pot comportar. Per tant, hem de fer-los conscients dels riscos que poden existir:
  • Pèrdua de privacitat (intimitat, sobre-exposició…)
  • Atacs a la imatge i la reputació (amenaces, burles…)
  • Suplantació d’identitat (frau, falsedat…)
  • Permanència d’informació a la xarxa (descontextualitzada, descontextualitzada…)
Per això, també hem de tenir present els mecanismes que tenim per protegir aquesta identitat digital i ensenyar-los a els infants:
  • Consultar les polítiques d’ús del servei o plataforma.
  • Triar qui pot veure les teves dades i configura les opcions de privacitat.
  • Realitzar un seguiment periòdic de les teves dades a la xarxa.
  • No facilitar dades personals innecessàries o excessives.
  • Protegir la teva privacitat i la dels altres.
  • Reflexionar abans de publicar i utilitzar el teu sentit comú
  • Reclamar al proveïdor de serveis i denunciar davant la Policia o Guardia Civil.
Hi ha quantitat de vídeos que poden ajudar-nos a mentalitzar i conscienciar als infants dels riscos que poden tenir.
Hi ha eines per a la construcció de la identitat digital:
  • Blocs i microblocs
  • Portals de notícies
  • Llocs web
  • Xarxes socials genèriques o especialitzades
  • Textos, fotografies o vídeos a la xarxa
  • Correu electrònic (publicitat que ens relacionen)
Eines que hem de usar pensant amb la responsabilitat del que publico.
Hem d’integrar una voluntat de tenir una identitat digital positiva. És per això, que hem de tenir present les recomanacions per a gestionar la identitat:
  • Partir d’un mètode i d’una voluntat positiva de participar de la cultura digital. És a dir, reflexionar sobre les activitats a desenvolupar i els objectius a assolir en l’activitat al ciberespai.
  • Especialitzar-se per tal de guanyar visibilitat i reputació: trobar un tema, una forma d’expressió o un canal concret en el qual les pròpies aportacions siguin valorades. La diversificació en eines i temes no és garantia d’una bona reputació electrònica.
  • Privacitat: no aportar dades personals a la xarxa i, en tot cas, brindar-les en els entorns més segurs possibles i directament a persones conegudes.
És el moment de parlar del paper del docent i les coses que podem fer com a educadors:
  • Incentivar la formació entre els educadors/es en tecnologia i cultura digital, així com en l’ús de programari social. És a dir, no passar per sobre aquest camp, sinó que entra-hi a fons i que siguin conscients dels bons usos que hi ha i se’n pot fer.
  • Incloure temes i continguts clau d’identitat digital dins la programació d’aula.
  • Elaborar materials que adverteixin sobre els problemes de la privacitat al web.
  • Promocionar a través d’Internet el coneixement i l’ús del web 2.0 per a propòsits acadèmics i professionals.
  • Seria interessant que a l’escola hi hagi una línia definida i clara sobre les TIC i l’ús de les noves tecnologies a nivell de centre. Per tant, també tenir clar el currículum i el que es vol treballar amb les TIC i els objectius. Per tant, la coordinació que ha de tenir tot el professorat de centre per treballar amb coherència el PEC.
No ens hem de quedar només que hi ha una part instrumental (aprendre a usar les eines) i una part informacional. No s’acaba en buscar informació, sinó que la informació que trobem l’hem de revisar, ampliar, contrastar, comparar i elaborar la nostra pròpia informació. I tot això configura la meva identitat personal.
Encara que un mateix no publiqui res a internet, ja ets present a internet i hi ha informació sobre nosaltres a la web. Per tant, com que no podem evitar això, podem controlar-ho i gestionar tota la informació que hi ha de nosaltres a internet.
En conclusió, penso que com a docents hem de tenir present que cada vegada hi ha més presència de les noves tecnologies i, per tant, hem de conscienciar-los dels avantatges i l’ús que en poden fer i, a la vegada, ensenyar-los i advertir-los dels riscos que també hi ha.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada